KARO OCH FIDO

Jag har upptäckt Tradera!


Det väller in kaffeserviser och glas - så himla billigt blir det nog däremot inte - köper jag något för en tia kostar frakten 200 så hastigt tar DEN glädjen slut...


MEN


Kanske jag borde skippa porslinet och satsa på Kalle Anka pockets istället - de är ju lättare än kristallglas och därmed billigare att skicka. Inte går de sönder lika lätt heller...


Vårt lager håller nämligen på att ta slut - jag kan de flesta utantill!


Igårkväll hade jag turen att hitta en jag INTE kunde utantill och den fick bli min kvällslektyr - bland annat handlade det om Stål-Kalle när han skulle rasta hundar.


Hundarna hette Karo och Fido...


OCH

DET fick mina tankar att gå till de djur vi haft - vad hette de?


När jag var riktigt liten hade vi en katt som hette Misse men den minns jag inget av - enda minnet är fotografierna som finns i boken "Mina första år".


När jag var två skaffade vi hund och DET är mitt första minne i livet - hur vi gick genom ett draperi och där bakom var det en stor låda - i lådan fanns det valpar och jag FICK EN! Den hunden fick heta Snoopy - han hängde sedan med i 12 år - otroligt snäll hund och SEG - gång på gång blev han påkörd av bilar - varje gång repade han sig.


På somrarna hade vi kaniner som vi lånade av någon - konstigt nog kom det nya kaniner varje sommar? Varför gjorde det det? Om jag ena sommaren hade två stycken (som jag döpt till Bitis och Klösis - man behöver ju inte vara ett geni för att gissa varför) - varför blev det då Svartnos följande sommar? Förklaringen var att någon annan hunnit före - någon annan hade Bitis och Klösis den här sommaren. Jaha, det godtog jag ju med hull och hår och det var först MÅNGA år efteråt (typ 25) som jag förstod att det inte alls var så - Bitis och Klösis var ju uppätna för länge sedan!


Så hade vi en undulat som hette Pelle - han var fin - blå hona men att han var en hona fattade vi inte förrän han hetat Pelle ett bra tag så han fick alltså fortsätta heta Pelle och vara en hane.


Vilka fanns det mer?


Kaniner har det alltid funnits av - tillsammans med mina kompisar hade vi ett tag hela 14 stycken men det var de ju inte från början för vi startade med TVÅ. En av dessa 14 blev min egen och den fick heta Citronen på grund av sin gula fläck i nacken.


Under en period hade jag och en kompis rävar - två silverrävar och en rödräv. Hennes pappa hade rävfarm och de här ungarna behövde surrogatmammor. Silverrävarna blev aldrig riktigt tama men det blev däremot rödräven som fick namnet Jack. Han gick i koppel som en hund - vi släpade med honom överallt.


Akvariefiskar testade jag också ett tag - det hela började med guldfiskarna Caesar och Napoleon. Glupska fiskar - åt allt de såg - till slut var de så trinda att de inte hade någon färg alls - färgen räckte förmodligen inte till. De andra fiskarna fick aldrig några namn men tro inte jag struntade i dem för det - varje gång en fisk dog och jag hade begravning lipade jag blod.


Marsvin hade jag också - först en som hette Nalle men han fick någon sjukdom och dog. Då blev det istället två honor (namnen har jag glömt för tillfället) som tydligen INTE var två honor FÖR  efter ett tag var det plötsligt fyra stycken marsvin i buren istället för två.


Så hittade jag en råtta - vit, stor, med röda ögon och lång rosa svans - han fick heta Winholt - namnet togs från min fd pojkvän Jannes mellannamn. När jag släpade hem den drog jag en vals för min mamma - sa  "jag ska bara passa den så länge Marie bla bla" men mamma har, nu efteråt, sagt att hon inte trodde på mig en sekund - där ser man - man tycker man är smart men föräldrarna ser rätt igenom en som om man vore genomskinlig.


Mitt första djur efter att jag flyttat hemifrån blev katten Amos - döpt efter Amos Andersson - därefter införskaffades Tycho - namnet kommer naturligtvis från Tycho Brahe.


Sedan dess har vi haft katter med, bland annat, namn som: Maximilian, Kurran, Picke, Pussel, Vega Desidaria, Prototypen, Silver, Klätter, Fläckis och nu har vi då Lilla My, Lillan, Luddface, Lily och Nova. Nova börjar ju förstås inte på L men misstag händer.


De kattungar vi gett bort har vi alltid döpt på förhand men för det mesta har de nya ägarna hastigt bytt namn - jag gissar till exempel att den katt som hos oss hette Platthuvud inte hette DET länge i sitt nya hem.


Hundarna har hetat Caesar, Basse och Mozart medans Luna alltså heter Luna - även här kommer bokstaven L fram.


Vad kaninerna hetat minns jag inte - det var barnen som döpte dem medans jag delade in dem som  ettan, tvåan osv. De enda namn jag kommer ihåg är Rabazar, Picachu och Biomon.


Hamstrarna hette Sigfrid och Eliza medans råttorna gick under namnen Nana, Pandora och Chrystal.



Varken Karo eller Fido har dykt upp hemma hos oss - det kunde kanske vara tänkbara namn för NÄSTA djur?


FAST


Jag vill inte ha fler - för tillfället känns det som om det både räcker och blir över även om dottern påstår att "det enda hon vill ha till födelsedagen är en häst ELLER en kanin ELLER ett marsvin ELLER en hund och sedan ska hon ALDRIG be om något djur mer".

Har jag hört det förut?


En häst som heter Fido?


Hmmmm.....


Kommentarer
Postat av: Keka

Åh, Snoopy och Pelle kommer jag ihåg! Å Winholt förstås ( jag ryser :-)
Minns du min hund Bella? Å nu heter ju min dotter (Isa)bella.... Lite enklare, lite roligare...

2007-09-11 @ 08:28:02
Postat av: Snigel

Det där med djurnamn är alltid svårt, men jag har heller aldrig haft någon Karo eller Fido, och känner ingen som någonsin haft det?!?
Just nu är jag kattägd, efter att ha varit hundmänniska i många år, men allt började med att dottern önskade sig ett djur till present. Vilket som helst, allt från dansmöss upp till en ponny fanns på önskelistan, bara det hade fyra ben och päls. Och, tänka sig - precis den julen hade vi bekanta med en kull kattungar de ville ge bort...
På den vägen är det, just nu har jag tre katter boende hos mig, varav en är dotterns, en är min och en har vi delad vårdnad om. ;) (Dottern bor också hemma hos mig.)

2007-09-11 @ 10:57:21
URL: http://snigelland.se
Postat av: Pappa

....OBS!!!du kan ju skicka dem till mig...så tar jag med skåpbilen när jag kommer över nästa gång..vem vet ...det kanske inte dröjer så länge./ Kram

2007-09-11 @ 20:27:52
Postat av: Pappa

...Keka..jag minns Bella...Springerspaniel..visst var det så?
Jag saknar Snoopy ännu. Han var något extra/Kram på er

2007-09-11 @ 20:31:26
Postat av: Keka

Hej Nettes pappa :-) Javisst var det en springer spaniel. Nu har jag en cocker spaniel. Alltid hund för mej!

2007-09-12 @ 07:58:10
Postat av: Nette

Keka:
Visst minns jag Bella - hon var gullig hon och det är ju din dotter också. NU fattar jag varifrån namnet kom :)
Snigel:
Jag känner inte heller någon som har djur som heter så och ändå tycks det vara typiska namn? Katter är behändiga ...bara man inte har för många...som jag har :D
Vi kör också med delad vårdnad här hos oss - de äger dem men jag sköter dem...typ ;)
Pappa:
Bered dig på paket! ;)

2007-09-12 @ 08:32:17
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Annelie

Många djur=)

2007-09-12 @ 18:48:05
URL: http://rospinglan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0