TIDNINGSUTDELNING I USA?

Igårkväll, halv nio, ringde en bekant - för denne hade dagen (som tidigare varit riktigt dålig) för en stund sedan blivit ännu sämre - kunde jag vara en ängel och komma dit med en flaska vin eller något annat alkoholaktigt - det var inte så noga  bara det var sprit - sprit behövdes - jag skulle få tillbaka en ny flaska imorgon!



Jag slängde en flaska i väskan, vi drog på oss (dottern ville med) ytterkläderna och körde iväg.


När vi kört en bit ringde telefonen igen - det hade just upphittats flaskor i eget hushåll - jag behövde inte längre komma - tusen tack men jag kunde svänga...


JAHA?


Eftersom vi nu redan var på G kunde vi åka upp till byn och handla - bilen behövde dessutom tankas...


Under tiden pratade vi...


Dottern fyller år i slutet av oktober och önskar sig en systemkamera. Hon vet mycket väl att jag inte har råd att ge henne en men önska sig får man ju alltid...


FAST


Hon BORDE få en - ungen är född till fotograf och ser möjligheter i saker man själv inte förstår vitsen med att fotografera - sist hade hon detaljstudier av en fluga hon hittade i ett fönster och TROTS att jag klassat den kamera vi NU har till skräp tar hon bilder som får en att häpna. Dessutom är hon hejare på Paint Shop Pro och Photoshop - vi har för länge sedan passerat stadiet när hon frågar mig om tips - nu är det jag som frågar henne.


IALLAFALL


Så gick samtalsämnet från "kamera" till "pengar"...


PENGAR är roten till allt ont - jag önskar vi kunde gå tillbaka till handel med ekorrskinn!


Oberoende vad man tjänar så nog får man det att försvinna - att spara tycks vara en omöjlighet fast NU finns det ändå inget över att spara...


HUR får man mera pengar?


Man kunde till exempel ha flera olika jobb?


Dotterns förslag var att man kanske kunde vara lärare på dagen och sedan jobba i en butik på eftermiddag och kväll - det är ju då de flesta handlar...


Jag kontrade med att det är inte ett praktiskt arrangemang - som lärare har man ju alla tråkiga saker man måste göra UTOM skoltid - kontrollera uppgifter, rätta, förbereda etc. och om man då jobbar i butiken - när ska man då göra dessa saker?


Istället kunde man kanske köra ut post? Gör man det är arbetstiden ungefär mellan 03.00 och 06.00 - sedan kunde man åka hem, göra sig klar och så åka till ett annat jobb?


Varför får vi då vår post klockan 12.00?


Ja, alltså - det är tidningsutdelarna som jobbar på morgonen - postutdelarna jobbar på dagen.


Jaha, sa hon då - i USA är det pojkar som cyklar omkring och kastar ihoprullade tidningar på gräsmattan eller verandan - DET har man ju sett på film!


OCH


Hastigt och lustigt ändrades samtalsämnet från "pengar" till "tidningsutdelning i USA"!


ÄR det så som i filmer?


ÄR det faktiskt tidningspojkar som cyklar omkring och kastar ihoprullade tidningar på gräsmattan eller verandan?


ELLER


Är det bara påhittat?


Skulle vara intressant att veta!  


Kommentarer
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Intressant inlägg och som alltid fångar du läsaren.. vet i sjutton hur det är med det där.. det får vara som det är:-)
Klart tjejen ska ha en kamera.. kosta vad det vill:-)
Jag har själv ett barnbarn som är riktigt duktig med kameran..hon ska praktisera på något reklam/grafikställe nu..
Photoshop och psp är kul, men det finns så mycket att lära där.. allt har sin tid:-)
Nu är det "Elsa" som ska jobba.. hjälpredekläderna på och hej o awej..

2007-09-27 @ 09:24:32
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Think Twice

Ja vad är film vad är verklighet!? Absolut ingen aning ja heller, men charmigt ser det ut när dom slänger iväg det där tidningspaketet (får bilder i huvudet)
Jag är
också inne på att köpa en systemkamera någongång, köpte mig en bok härförleden (Digital Fotografi) som jag håller på att läsa nu, för att få lite mer kött på benen när det blir aktuellt med det.
Ja det är inte lätt det där alltid med pengar då dom skall räcka till mer än att bara betala räkningar med.
Ha det gott!
/Kram

2007-09-27 @ 12:00:19
Postat av: Annelie

Har ingen som helst aning, men antar att det ligger sanning i det.
Flickan skulle helt klart behöva en kamera. Kan ni inte gå ihop med släkten om det skulle bli för dyrt?
Ha det fint/kram

2007-09-27 @ 12:09:44
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: crue Annika

hej när jag var i usa var det då en kille med bil som kom med tidningen ha en bra kväll kram Annika

2007-09-27 @ 15:36:34
URL: http://motleycrue.blogg.se
Postat av: Lennart

Tror jag var 13 eller 14 då jag en natt drömde att jag fick en stor kamerautrustning av en släkting. Han la in den i min skrivbordshurts och då jag vaknade på morgonen rusade jag direkt till skrivbordet och öppnade dörren. Vad snopen jag blev då det inte fanns någon kamera där! Drömmen hade varit så väldigt verklig!

2007-09-27 @ 20:09:04
URL: http://trannel.blogg.se
Postat av: Niklashelen

Great work! It very impressive. Your web site is helpful. All the best!

2010-12-02 @ 10:08:36
URL: http://niklashelen.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0