MIN ÖNSKAN - EN VIT JUL!

Jag är en riktigt TORRIS...


FÖR


Jag dricker inte alkohol!


Nu påstår jag inte att jag är absolutist - det är jag absolut inte (där fick jag till det)...


MEN


Det här med att "man ska dricka ett glas vin eller två för att umgås" eller "ta ett glas vin till maten" eller "bara för skojs skull ta en konjak till kaffet"...


DET förstår jag mig inte alls på - kanske konjaken då - det är ju åtminstone gott...


IALLAFALL


Vad jag verkligen är emot är det här med att folk måste dricka under julen - "det ska vara snapsar till maten" - "spetsad glögg" - "likör till kaffet"...


Vad har sprit med julfirandet att göra?


Hur roligt är det egentligen för barnen - de som väntat och längtat efter julafton - gått och räknat dagarna hur länge som helst?


OCH


När det ÄNTLIGEN är dags - ja då sätter de vuxna igång med att pimpla?


Lyckas pimplandet väl blir de vuxna "bara" lite löjliga - fnittrar enfaldigt med sina hängande ögonlock - anstränger sig till det yttersta för att verka nyktra - går sin stela gång för att få det att gå rakt...


MEN


Ibland barkar det iväg DUKTIGT - den ena eller den andra tar några droppar för mycket - det blir skrik, anklagelser och i värsta fall knytnävar eller ännu värre...



Min julklappsönskan för det här året är helt enkelt att ALLA vuxna skippar alkoholen den här julen...


OCH


Ger barnen en riktigt fin vit jul...


Kommentarer
Postat av: Pappa

...Hej min prinsessa...håller helt och hållet med dig....drick julmust på julen...ja till sillen kan kanske det vara tillåtet med en snaps...men det går helt klart utan/ Kram

2008-12-17 @ 18:09:13
Postat av: Camilliondollar Baby

Jag har absolut inget emot alkohol och kan dricka det själv. Fast på julafton, då dricker jag inte alls. Kan bli nån mugg vinglögg eller nåt. Det började med att jag alltid körde, för att komma hem enkelt. Men sen, tycker inte jag heller att fylla hör ihop med julen.

2008-12-17 @ 19:04:47
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se/
Postat av: en som vill försvara sig

vi har haft värsta kalasen på julafton. och med kalas menar jag snaps, julgrogg och allt annat än svagdrick. men (och det är ett stort men). vi har haft vuxna jular, yngst är min bror (nu trettio runtsolensnurr), så det har känts okej att ha det på det viset. och det har aldrig gått överstyr. och nu när vi har EmmaLi känns det avlägset att dricka nåt annat än glögg och julöl. eller jo, en liten kall snaps hör sillen till. men vi har såna bamsesmå skitbra bjudglas (2cl) så det gör nog varken till eller från?



det är så komplicerat med alkohol. medan det å ena sidan är trevligt för vissa är det å andra sidan fasansfullt för andra.



jag önskar också en vit jul! fast då kanske mestadels i traditionell mening... :)

2008-12-20 @ 21:45:47
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: ullrika

jag kom på en grej: du är INGEN torris för att du väljer att inte dricka alkohol? var har du fått det ifrån!!?



varje människa väljer själv. så länge den som väljer att avstå inte gnäller på den som väljer att inte göra det kan väl ingen kasta stenar i glashusen!

2008-12-20 @ 21:49:03
Postat av: ~B

:)

2008-12-20 @ 21:57:44
URL: http://beno.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0