DAGENS TIPS - RICINOLJA

Jag och tösen läser böcker på löpande band - så fort vi får någon intressant bok i våra händer "måste" den sträckläsas från pärm till pärm...

MEN

Grabben har definitivt inte samma intresse - ingen skillnad vad jag tidigare släpade hem från biblioteket blev det ignorerat - det enda som dög var Kalle Anka pockets...

TILLS

Jag började låna hem "Illustrerad vetenskap" - DET gick hem...

OCH

Det är ju sannerligen inte det sämsta man kan läsa...



Nu läser vi alla Illustrerad vetenskap!

Jag gillar den tidningen - det gör jag faktiskt - allt i den förklaras så ENKELT - så lättfattligt att till och med jag verkligen FÖRSTÅR - DET kan man kalla BRA tidning!

FAST

Vissa saker de tar upp kanske man kunde klara sig utan...

FÖR

Igårkväll läste jag en artikel om olika gifter - hur de fungerar - i vilka doser de verkligen gör skada m.m. och där fanns en del småskrämmande saker...

Ta till exempel ämnet "Ricin" - ett gram räcker för att ta livet av 10 000 människor och även om det inte dödar speciellt diskret finns det inget motgift PLUS att det efteråt inte kan upptäckas vid obduktionen...

HUJEDAMEJ!

Bara DET är ju lite störande...

MEN

Det att man dessutom kan få fram det här rena ricinet från något så simpelt som ricinoljan gör ju inte saken mindre störande eller hur?

Dagens tips blir därför - har din vän en flaska ricinolja i medicinskåpet - fortsätt då med att vara kompis med denna!

Tänk vad man lär sig mycket nyttigt genom att läsa!

Kommentarer
Postat av: pappa

......Sovjetunionens KGB använde år 1978 ricin för att mörda den bulgariska avhopparen Georgi Markov. En agent använde ett gasdrivet gevär maskerat som ett paraply för att skjuta honom i benet med en liten metallkula fylld med ricin. Markov avled ett par dagar senare.





kommentar....onödig/kram

2008-07-01 @ 12:37:58
Postat av: Annelie

Det är en kanontidning. Jag gillar den också =)

Ha det fint/kram

2008-07-01 @ 15:40:26
URL: http://rospinglan.blogg.se/
Postat av: Helena

Ill.vet e min favorit bland tidningar. Ja, vi läser den oxo hela familjen, och den andra gemensamma tidningen vi har är ju så klart Kalle Anka !

Kan väl berätta att i nyaste Ill.vet så kan man läsa att Danska och Norska kvinnor har högsta årslön i förhållande till köpkraft. Håller på att packa .... ;-))

2008-07-01 @ 20:18:43
Postat av: Paula

Heej! Och grattis! Va kul med en bebbe! Om jag hade skaffat en bebis med min sambo när vi träffades för femton år sedan så skulle det barnet vara jämngammal med mitt äldsta barnbarn...knäppt va? Men jag var bara 38 då, så det hade varit tekniskt möjligt men....sambon hade redan tre och jag tyckte det var bra så. Stackars lilla kissemisse, men visst mår hon bättre nu?

Jag har faktiskt stortrivts utan dator i över två veckor. Vi har haft som semester, spelat Yatzy, Geni, kort, suttit på balkongen till ett på nätterna o spanat i rävar och igelkottar, ja, bara njutit av tillvaron.

Hoppas illamåendet är överståndet, jag mådde illa i fyra månader och levde på bananer. Efter 32 år vill jag fortfarande inte ha några, haha! O vet du, graviditeten var rena bantningskuren för mig, -5kg på dom nio månaderna, -12 ett par månader efter dotterns födelse! Det du!

Ha det gott, o kramar från Dalarna

2008-07-01 @ 20:35:17
URL: http://paulaz.se
Postat av: Sanna

Illustrerad Vetenskap for the world! ;D

Eller ja, kanske det var lite överdrivet, men jag håller med dig om att den är bra. ;)

Men det visste du ju redan. (:

Bye bye, ska läsa vidare nu, så hejdå. :)

2008-07-05 @ 22:14:14
Postat av: Nette

Pappa:

Så i princip borde man vara extra försiktig om man har en kompis med ricinolja OCH paraply? :)

Kram!



Annelie:

Jo, det är den - jag borde prenumerera men det har inte blivit av! :( Kram!



Helena:

Tänk vad mycket nyttigt man lär sig där - skicka vykort sedan! :)



Paula:

Jo, det är det! Här har vi ju samma sak med ålder och så - han har redan barnbarn så det blir lite konstigt på det viset kanske men å andra sidan är min halvsyster yngre än MINA barn så jag är iallafall van med det! :)



Katten mår bra nu (peppar peppar) - den har blivit helt annorlunda efter operationen - tidigare försvann den ju flera dagar i sträck men nu vill den mest vara hemmakisse...ganska mysigt!



Ibland kan det vara helt skönt att vara utan dator - man får så mycket annat gjort då som annars inte blir av...jag borde t.ex. låta min dator vara och göra en hel del annat men....ja...det är så svårt att låta bli :(



Här går jag bara upp - ingen risk att jag skulle bli smalare av det hela inte :D



Kramar från Åboland!



Sanna:

Det visste jag jo!

Kram på dig! :)



2008-07-15 @ 22:18:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0