SKEPTISKT GOTT

Jag vaknade med smaken av marängsviss på tungan...

En blandning av glass, grädde, banan, maränger och chokladsås...

Det finns sämre sätt att vakna på!



Jag bestämde mig, där och då, att DET ska jag äta idag - kanske till och med som frukost - jag är ju på smällen - då är det tillåtet att skippa rågsmörgåsar och lapa grädde istället - fet blir man ändå - så är det bara...

MEN

Här fanns inte en gnutta glass, inte en rutten banan, ingen maräng, inte ens en droppe chokladsås och den enda grädde som hittades i kylskåpet var matlagningsgrädde - sån som man kan köpa i februari även om "bäst före datumet" går ut TIDIGAST i september.

Sånt är jag lite småskeptisk till!

HUR kan det komma sig att de lyckas göra grädde så att den håller sig i flera månader?

HUR kan det komma sig att de kan förlänga livstiden för matvaror så lång tid överhuvudtaget?

Vad är det EGENTLIGEN de blandar i för att lyckas med det?

OCH

Varför är vi människor så enkla att vi accepterar detta - stoppar i oss av allt utan att tänka efter före? Oftast har vi inte den minsta tanke på att det förmodligen inte är så bra att få i sig - vi är bara lyckliga över att det håller sig länge?

FAST

Nog skulle det ju ha varit väldigt behändigt om jag idag hade haft tillgång till långtidsfräscha (vilket konstigt ord egentligen) marängsvissingredienser...

FÖR

Jäklar vad det skulle ha varit gott till frukost!

Kommentarer
Postat av: Erika Adamsson

attans

2008-06-25 @ 11:15:03
URL: http://ikans.blogg.se/
Postat av: JR

Det finns väl en anledning till att det numera är helt omöjligt att läsa innehållsförteckningen på förpackningar...de VILL inte att den ska vara läsbar..! När listan på innehållet är skrivet med så mikroskopiska bokstäver att man inte kan läsa det utan mikroskop, finns det nog anledning att bli misstänksam...för övrigt är det helt SJUKT att vi luras att handla grejer som är helt konstgjorda med massa mysko grejer i som varken miljön eller människokroppen mår bra av, bara för att vi är så jävla rädda för fett och socker.



För övrigt lät det jävligt gott med marängsviss! Perfekt efterrätt idag! ;)



2008-06-25 @ 12:59:53
URL: http://jrmoments.blogspot.com
Postat av: Helena

Hmm, väldigt mystiskt är det med allt som håller sig.... Däremot låter marängsviss väldigt gott. Skulle man kunna tänka sig. Men kommer precsi från föräldrarna så jag är mätt och nöjd på hembakt bröd och bullar. Inte så dåligt det heller.

2008-06-25 @ 22:28:15
URL: http://gutta.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag vågar inte ens tänka på vad vi stoppar i oss när bäst före-datumen har så stora marginaler...



hoppas du fick lite marängsviss till sist!

2008-06-28 @ 21:26:05
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Sanna

Det var gott ju! :-)

2008-06-29 @ 17:08:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0