STÅLKISSEMISS!

En av våra katter är en treårig norsk skogskattsblandning vid namn Lillan.


Lillan är en amper liten dam som verkligen vet vad hon vill - från första början styrde hon över oss alla med järnhand - ve den som inte gjorde som HON ville. Som vaktkatt var hon dessutom fenomenal - direkt det kom en bil in på vår gårdsväg satte hon sig på trappan och morrade - här vaktar jag! Hon vaktade allt - när sonen fyllde år för något år sedan och då fick en telefon i present ville alla grabbar på kalaset pilla på den men det ville ju inte han så efter många nej, nej och åter nej löste han problemet genom att lägga telefonen i famnen på en vilande Lillan - efter det fick telefonen vara ifred - ingen vågade längre gå nära....


IALLAFALL


Förra veckan, på tisdagen, kom mina grannar hit med sorgliga nyheter - de hade fått ett samtal - Lillan hade blivit överkörd - nu ville de vara moraliskt stöd när hon skulle plockas bort från vägkanten.


Personen som ringt dem hade kört bilen bakom - i en hastighet på över 80 km i timmen hade Lillan hamnat mitt under bilen framför, snurrande kastats ut i vägrenen och där blivit liggande men kvinnan som ringde hade inte kunnat stanna - hon hade bilar bakom - dessutom var hon chockad och övertygad om att kattstackaren var död...


FAST


Vi letade och letade - utökade sökområdet meter för meter - under buskar, i diken, i skogen, i det höga gräset - ingen kissemiss?



Nu följde dagar med konstant oroligt undrande - vart hade Lillan tagit vägen och i vilket skick var hon? VAR det verkligen hon som blivit överkörd? Eftersom hon begav sig på vandringsresor med jämna mellanrum och då behagade vara borta flera dagar i sträck kunde det ta en tid innan vi fick svar.


Torsdag natt kom en tilltufsad Lillan hem, haltande med lealös hängande svans - hungrig som en varg och fruktansvärt törstig. Hastigt blev kissemissen instängd - nu var det slut rantat - följande dag skulle hon till veterinären och där med basta!


MEN


Morgonen därpå när jag steg upp stod ytterdörren på vid gavel och kattfan var försvunnen - hon avskyr att vara instängd och öppnar man inte dörren när hon SKA ut ordnar hon det själv - det var precis vad hon gjort den här gången också...


Jäkla katt!


Hela helgen var jag orolig för nu VISSTE jag ju att det var vår Lillan som blivit överkörd - att hon hade ont och efter ett samtal med veterinären såg jag hela tiden diverse skräckbilder framför mig - hur katten låg ner i feber och tynade bort, hur svansen (som hon inte hade någon styrsel över) fastnade någonstans och hon inte slapp lös, hur lon hittade henne hjälplös och gav tillbaka för gammal ost...


FÖR


DEN hade hon ju haft sina duster med tidigare fast den gången vann hon.


FAST


På söndag, sent på kvällen, kom hon hem igen - nu haltade hon inte mer utan kunde röra sig obehindrat fast svansen hängde fortfarande rakt ner. Den här gången låste jag in henne i källarens bastuavdelning och öppnade inte dörren förrän det var dags att åka till veterinären - den här gången skulle hon inte komma undan!


På de röntgenbilder som sedan togs visade det sig att hennes svans har gått av riktigt vid roten och att det inte finns en chans att denna kan läkas - svansen måste amputeras..


MEN


Att detta är det enda men hon fått?


Just nu ligger hon och sover på sängen bredvid mig och jag kan inte låta bli att titta på henne med jämna mellanrum - min lilla tappra stålkisse! Tänk att en så liten en kan bli överkörd av en bil som håller 80-90 kilometer i timmen, dunkas in i underredet och därefter rullandes kastas ut till vägrenen och klara sig undan med livet i behåll?


Imorgon, onsdag, är det dags för svansborttagandet och visst är det synd i sig för hon är en stolt liten katt som alltid hållit sin skogskattsvans högt men å andra sidan lever hon och DET är jag så otroligt glad för!



Lilla Lillan - snart utan sin vackra svans!

Kommentarer
Postat av: Helen

Naw stackars lilla kisen men vilken tur hon haft! Undrar om hon har förverkat de nio liven! Synd om henne med svansen men hon blir lika fin endå.

2008-06-11 @ 14:40:36
URL: http://qristall.blogg.se/
Postat av: Lukassonja

Very informative...God Bless

2010-02-17 @ 13:42:06
URL: http://lukassonja.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0