TJUTJUTJU!

Jag har en bil...

MEN

Ärligt talat förstår jag mig inte på den - jag orkar helt enkelt inte bry mig!

OCH

Så länge jag bara behöver vrida om nyckeln och bilen startar så är det ok...

MEN

Är det något krångel blir det genast STORA bekymmer.

Eftersom jag knappt vet skillnaden på fram och bak (nåjaja - smärre överdrift) är det sedan inte det lättaste att BESKRIVA problemet för någon annan - framförallt inte för karlarna på verkstan.

Ta till exempel det som den håller på med nu:

Det började med att den gick tyst ända upp till ungefär 60 km/h men så fort man kom upp i 70 började den säga "tjjju-tjjju-tjju". När man sedan kom upp i 80 och 90 (nej, glöm 90 - det får man ju inte köra här) så övergick ljudet till ett "tjju-tjju-tjju" men direkt man saktade ner övergick den igen till "tjjju-tjjju-tjju" för att under 60 bli tyst.

NU är det "tjutjutju" så fort den börjar rulla!

Försök förklara DET utan att karlarna himlar med ögonen!

Min första tanke var att det kommit in en sten någonstans mellan däck, hjul, bromsar eller vad som nu finns där för att bilen ska rulla...

FAST

Enligt karlarna lär det vara bromsklossar OCH skivor som måste bytas så nu är bilen inbokad för service nästa vecka - tills dess får jag skämmas varje gång jag använder bilen:

"TJUTJUTJU"

Bilar har ALLTID underliga ljud för sig så fort något är fel men det verkligt KONSTIGA är att karlar inte tycks höra eller reagera på själva ljudet?

FÖR

När jag, en gång, berättade för ungarnas pappa att bilen sa "fläppfläpp" så fort man kom upp över 80 suckade han, provkörde den och sade "sätt stereon högre så hör du inget fläppfläpp". Det visade sig sedan att regummeringen på ena däcket hade gått sönder - därav "fläppfläpp" men HAN hörde inte det?

En annan gång lät det istället "kadangkadang" varvat med "drrrriiiinngggdrrrriiinnng" - DET var vattenpumpen som höll på att ge upp och DEN gången lärde jag mig hur en bil beter sig OCH låter när pumpen går sönder, vattnet börjar koka och något som heter topplock blir ett minne blott!



Bilar för alltså underliga ljud när något är fel...

MEN

Karlarna hör dem inte?

VARFÖR?

Är det på en sådan frekvens att endast kvinnorna hör det?

FÖR

Igår, när vi stannade vid vägen hem och köpte jordgubbar samt potatis av en direktförsäljare, sade banktanten som också var där och handlade jordgubbar till midsommarfirandet:

- Det där är en sten som har fastnat - så där låter det då - "tjutjutju" - till slut säger det bara "tjuuuuuu" och till sist lossar den med ett "kabang"!

DET kändes UNDERBART!

Äntligen NÅGON som pratar MITT språk!

Nu ska jag gå ut och leta efter stenen så det blir slut på ""TJUTJUTJU"- andet!

Kommentarer
Postat av: christel

Hej. vilken tur du skrev i min blogg! Hade glömt din hemsa adress efter data krasch!! jo mamma mår sådär, hennes hjärta är inte helt ok..hon har nu satt in en piecemaker(stavas det så?)men hon är ej riktigt nöjd..så vi får se hur det går!

Ha en fin midsommar med god mat o.s.v. en annan ska jobba inom hemtjänsten heeela helgen!!

see u

2008-06-20 @ 10:59:22
URL: http://www.freewebs.com/xaxxa/
Postat av: Helen

ja ja de där bilarna!

Önskar er en härlog midsommar, kram

2008-06-20 @ 13:16:47
URL: http://qristall.blogg.se/
Postat av: pappa

...när det börjar låta...använd vänster fot och tryck lätt på bromsen till och från och hör om det ändrar ljud...kommer det från fronten?...../kram

2008-06-21 @ 10:15:44
Postat av: Helena

PRECIS så är det! Har varit med om det hur många gånger som helst. De hör inte när det blir ett nytt ljud eller skillnad....

2008-06-21 @ 22:13:53
URL: http://gutta.blogg.se/
Postat av: Sanna

Ultraljudsfrekvens, vet du!



Hamsterbebisar skriker ju utan att andra hör det när de kallar på honan. ;)



Haha, samma sak med dig och bilar. :P

2008-06-23 @ 13:08:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0