BASTU vs. SJUKHUS

Att föda i bastun börjar låta bättre och bättre...


FÖR


Så här står det på Yles lokala nyheter idag:


Antalet patienter som får en sjukhusbakterie ökar. I år har över 520 människor blivit smittade av olika sjukhusbakterier på ÅUCS.

Antalet MRSA-fall har ökat mest i år, men livsfarliga Chlostridium difficile, som upptäcktes för första gången i fjol, har smittats till 300 patienter i år. För att få bukt med problemet krävs dubbelt mer resurser, säger Reijo Peltonen, som är ansvarig infektionsläkare vid ÅUCS.

En färsk undersökning visar att 800 människor dör årligen i Finland för att de fått en infektion på sjukhuset, utan att de haft någon sjukdom som annars skulle ha lett till döden. Enligt Reijo Peltonen motsvarar det ungefär dubbelt fler dödsfall jämfört med dem som årligen dör i trafikolyckor.


JA...


Måste erkänna att DET inte är den typ av nyheter jag har lust att läsa om "mitt" sjukhus samma dag som jag enligt uträkningar borde masa mig in och föda...


FAST


Ännu är det lugnt på den fronten!


Kommentarer
Postat av: Annelie

Jag håller tummarna för dig/kram

2008-11-19 @ 11:30:18
URL: http://ropsinglan.bogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0