GRRRR!

Mobbning på arbetsplatserna i Finland är vanligare än i andra EU-länder, visar både europeiska och inhemska undersökningar om arbetsförhållanden...

Står det på Yles nyheter idag...



Där har vi ytterligare en sak att vara stolt över - det är ju alltid bra att vara "i topp" så att säga...

OCH

Ifall det inte gick hem så skulle det där föreställa ironi på hög nivå.

Jag kan inte påstå att förstaplatsen förvånar mig...

FÖR

Mobbning förekommer oftare än vad man vill tro...

Det börjar redan i skolåldern (om inte före) - ungar kan vara så förbannat elaka på ett så utstuderat sätt att man som vuxen nästan blir imponerad - det kanske inte är helt och hållet deras fel - de kanske inte har tillräckligt med hjärnkapacitet för att fatta hur grymma de är...

OCH

KANSKE ångrar de sig när de blir äldre - när de börjar förstå vad de sysslat med...

MEN

Vad jag däremot INTE kan förstå är varför vuxna låter dem hållas?

Det händer allt för ofta att vi vuxna sopar mobbning och utfrysning under mattan - "om vi lägger oss i det där kan det kvickt hända att det gör allting värre" - "låt oss se hur det artar sig" - "kanske allt ordnar sig bara vi inte lägger oss i"...

Är det då så konstigt att mobbningen fortsätter upp i vuxen ålder?

NEJ

Det är det ju inte!

Vi lär våra ungar vett och etikett - "du får inte bränna upp ett hus bara för att du tycker att det vore skoj" - "du ska inte peta dig i näsan med gaffeln vid matbordet" - "har du varit på toaletten bör du använda toapapper istället för gästhandduken när du torkar dig i rumpan"...



Varför då inte på samma gång ORDENTLIGT pränta in det här med att behandla alla likadant?

VA?

Jo, jag vet - jag svamlar...

Mobbning är för mig ett väldigt känsligt ämne - hade jag bara resurser och kapacitet skulle jag se till att kväva skitet i sin linda och det illa kvickt!

Kommentarer
Postat av: Pappa

...förekommer det i skolan skulle det vara straffbart för.....rektorn eller ansvarig.( det kanske det är) Polisanmäl så kanske det händer något./kram

2008-09-22 @ 17:46:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0