JAG ÄR EN...

...tandlös gumma jag...

NU har jag lärt mig ytterligare en ny sak:

Undvik tandvärk när du är gravid...

FÖR

DET om något är ett rent helvete!

Natten till tisdagen fick jag alltså tandvärk - i början var det inte så farligt men snabbt utvecklade det sig till en riktig pina så jag ringde min tandläkare - meddelade att "jag tyvärr var tvungen att krypa till korset" - något var fel!

Fullbokad som hon var fick jag tid på torsdagen...

MEN

Om det inte gick skulle jag ringa på onsdag morgon så skulle hon försöka ordna en tid.

Tisdag eftermiddag var det KRIS - jag väntade inte en minut till - dags för privattandläkare - kosta vad det kosta vill...

OCH

Femton minuter senare satt jag bakåtlutad i en tandläkarstol - redo för LINDRING!

MEN

När han hade kollat vad det kunde bero på fanns bara en förklaring:

För två år sedan rök en av mina tänder i nedre käken - den blev gång på gång inflammerad och till slut fanns det inget alternativ - skulle det undvikas att inflammationen spred sig till hjärtat måste den bort...

OCH

Efter det ändrades naturligtvis mitt bett - jag tuggade snett på något vis - belastade alltid en och samma tand - det var den som nu var stressad.



Han slipade ner tänderna i övre käken så att de inte längre bråkade med stackaren där nere - så var det bra med det...

FAST

Värken gick ju inte om?

När man väntar barn är Panadol (Panodil) den enda värkmedicinen som TRYGGT kan användas...

MEN

Den hjälper fan anamma inte ett dugg när man har tandvärk...



Natten till onsdag sov jag i medelsnitt max en timme - resten av det evighetslånga mörkret satt jag i soffan med tårar i ögonen och mantrade "sa*ans hel*etes jä*la skit" under tiden jag försökte koncentrera mig på Viasats nattliga utbud...

FAST

Porrfilmerna lät jag bli - de lockade helt enkelt inte!

Onsdag morgon klockan 08.00 ringde jag min tandläkare igen - det här går inte - värkmedicinen hjälper inte - jag kan inte sova - jag vill bara DÖ...

DESSUTOM

Var jag nu helt säker på att hela käken och halva halsen blivit inflammerat - hela käken bultade - vad skulle jag göra?

Fick tid snabbt - redan vid 8.45 var jag välkommen.

Väl där undersökte hon mig och kom fram till samma slutsats som privattandläkaren - det borde vara bettfelet som gjort det här - de två tänder som fanns i problemområdet borde inte vara ansvariga - den ena var ju rotbehandlad och den andra helt ok!

Det blev ytterligare lite slipning samt pencillinkur - tre tabletter dagligen i tio dagars tid men om det ännu värkte nästa dag skulle jag komma in så skulle hon kolla upp den rotfyllda tanden för säkerhetsskull.

Onsdag eftermiddag blev det ÄNNU värre men det var jag ju beredd på - nu hade jag åtminstone pencillinkur på - det BORDE snart vara slut på eländet...

MEN

Kvällen tillbringade jag kvidande och lipande i soffan - ville bara dö - svor ve och förbannelse över alla värdelösa Panadoltabletter - gav upp - började ta små mängder av Burana - antingen det eller gå under.

Natten till torsdag sov jag kanske max en halvtimme - resten av det evighetslånga mörkret satt jag i soffan med tårar i ögonen och mantrade "sa*ans hel*etes jä*la skit" under tiden jag försökte koncentrera mig på Viasats nattliga utbud...

OCH

Den här natten studerade jag faktiskt porrfilmer ett par minuter...

FÖR

De är ju ganska patetiskt ROLIGA egentligen - så himla DÅLIGA att man kan gå åt - VEM SOM HELST KAN TYDLIGEN REGISSERA SÅNA fast i fortsättningen kommer jag säkert att förknippa porrfilmer med tandvärk och DET är kanske inte så bra!

NÅJA

Torsdag morgon ringde tandläkaren för att kolla läget - jag var nu bedövad av Burana så jag sa att det var helt ok - hölls det så här kunde jag överleva - nu höll det säkert på att bli bättre!

Tji fick jag - på eftermiddagen var det färdigt igen - värre än någonsin - på kvällen var jag snäppet ifrån att ringa BB för att kräva akut kejsarsnitt - ta ut ungen så jag får äta skapliga värkmediciner annars vete gudarna vad jag hittar på...

Natten klarade jag tack vare Burana i små doser lite nu och då + Hostel som gick på tv - så länge den höll på satt jag nästan chockad i mitt soffhörn - relativt äcklig film det där...

OCH

Imorse ringde jag min tandläkare igen - hon var ledig - jag fick tid till hennes kollega 10.15.

Väl där tog kollegan en röntgenbild - det visade sig att det faktiskt VAR den rotfyllda tanden som jäklades - den måste bort!

AAAARRRGGGHHHHHHH!

Fick sedan en ny tid två timmar senare och fyra antibiotikatabletter med mig hem (måste alltid ta såna kurer innan tandläkaren fixar något pga hjärtklaffen) - "snart skulle allt ordna sig"!

Det blev två timmar av panik!

Jag vill ju inte bli av med mina tänder - jag vill ha dem kvar - dessutom har jag tandläkarskräck och fruktansvärda obehag för sår i munnen PLUS det att när halva käken är inflammerad är det inte alls säkert att bedövningen tar som den ska OCH efter att en tand blivit utdragen är ju bara hur ÄCKLIGT som helst - UÄK!

MEN

Jag hade inget val...

OCH

Två timmar senare hade jag en tand mindre - en av de största är borta - istället finns där endast ett enormt asigt hål - lika djupt som Marianergraven!



Jag ÄR en gammal tandlös gumma...

FAST

En gammal tandlös gumma med relativt MILD värk för tillfället - kanske jag till och med får sova en stund inatt!

Jag hoppas verkligen det!

Kommentarer
Postat av: Annelie

Trist att bli av med en tand, men bättre än att ha ont. Jag har börjat få problem med tandnossning efter flera års förbrukning av klådtabletter(torkar ut slemhinnorna)så i förrgår plockade jag faktiskt bort en tand och storgrät. Ringde hysteriskt till min syster som bara kunde trösta från luren. Idag har jag förlikat mig med det, då det faktiskt inte märks..Micke(sambo) sa.. Annelie det är ju din visdomstand..

Och...en tand ju.



Ha det fint och kramen till dig over ther.

Det slog mig just...när är du beräknad ?

2008-09-12 @ 21:18:48
URL: http://rospinglan.blogg.se/
Postat av: Camilliondollar Baby

Aj, inte kul det där. Hoppas dock på att värken är borta för gott nu.



Kram

2008-09-13 @ 09:53:40
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se/
Postat av: Keka

Oj, stackars, stackars dej!! Hoppas du mår bättre nu! kram från jeppis

2008-09-13 @ 14:37:10
Postat av: Helena

Stackars, stackars dig. Så vidrigt. Hoppas allt ordnar sig med dina tänder. Stor medömkanskram från en annan med tandläkarskräck. Min mardröm är att rotfylla. I morgon måste jag ringa för nu har jag skjutit ett halvår på årskontrollen...

2008-09-15 @ 00:15:29
URL: http://gutta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0