POFF - PANG - KADANG!

- "Ska vi skjuta raketer i år?"


Frågade grabben med hopp i rösten...


MEN


Mamma sa "NOPE - det ska vi inte!"


FÖR


Tråkig som hon är tycker hon att det är slöseri med pengar!


Visst är det FINT - visst är det VACKERT...


MEN


FY FAN VAD DET ÄR DYRT!



Istället för att skjuta egna raketer åkte vi in till byn och tittade på fyrverkerishowen som kommunen anordnat för att säga adjö till vår gamla kommun och välkomna den nya (från och med idag har nämligen de tre kommunerna som tidigare fanns här på ön - Kimito, Dragsfjärd och Västanfjärd - slagits ihop till en enda - Kimitoön)...


OCH


Under tiden vi stod där - frös arslet av oss - glodde på några människor som jonglerade med eld eller vad det nu var - vred nacken halvt ur led för att se alla effekter där uppe i skyn borde jag ju ha varit oerhört imponerad över alla effekter - tacksam över att kommunen ville bjuda på det här fantastiska skådespelet...

FAST


Ärligt talat stod jag istället mest och funderade på hur mycket det hela hade kostat!


POFF (Där gick ett lastbilslass prydnadsväxter som kunde piffa upp centrum upp i rök)

PANG (Den där smällen kunde förmodligen ha bekostat skolskjutsar i en månad)

KADANG (Oj då - den där kunde ha finansierat en deltidsanställd hemvårdare MINST ett halvår)


TYP...


NÄNÄ!


Tro nu för allt i världen inte att jag är otacksam - det är jag inte - tack tack - det var "kiva"...


MEN


Nog skulle det väl ha funnits en hel del annat för alla kommuner i landet att sätta fyrverkeripengarna på...


ELLER?


Gott nytt år!


Kommentarer
Postat av: Pappa ( Nettes )

...jag håller med. det är ju vansinnigt som det såg ut i natt...men.....jag såg(och många andra )att några hade skaffat s.k risvarmluftsballonger....de svävade iväg upp i himlen och det var fantastiskt vackert. De syntes många kilometer upp och inget oljud. Ja förstås...det smällde och rykte överall ändå.

Så nästa år skall jag skaffa hem sådana och fira en stillsam nyårsafton till alla hundar och katters stora förtjusning.

/Kram och GOTT NYTT ÅR alla kända och okända

2009-01-01 @ 10:32:03
Postat av: Katja

Den lär ha kostat 6000 euros, våran fyrverkerishow.Där sattes det fyr på kommunens pengar.... fast fint va det !

2009-01-01 @ 21:00:19
Postat av: JR

Håller fullständigt med! Jag och kompisen satt faktiskt och diskuterade precis detta på bussen på väg hem från nyårsfesten..jag menar...kommunen sparar och sparar och personalen går på knäna pga personalbrist, ungarna får begagnade söndriga böcker och de får knappt ett suddigum i plugget. Men på nyårsafton finns det plötsligt pengar att skjuta rakt upp i ingenting! Till vilken nytta då? Dyrt och förödande för miljön är det också. Därtill skrämmer det livet ur både många djur och människor..nej förbjud skiten säger jag..och att jag är skotträdd som fan har inget med saken att göra..ähum.

2009-01-02 @ 08:13:14
URL: http://jrmoments.blogspot.com
Postat av: Helena

Hmm det är många viljor när det gäller fyrverkerier. Sonen älskar att skjuta hans nyår skulle vara förstört om det inte fanns raketer att skjuta av. För min del har jag aldrig förstått mig på detta. Så som sagt. Det är olika.



Gott Nytt År, förresten till dig och hela familjen.

2009-01-02 @ 15:49:08
URL: http://gutta.blogg.se/
Postat av: Gunvor

Man kan ju se det från en annan synvinkel också: Hur många bränder, fingrar, ögon, LIV sparade det? Gott Nytt År!

2009-01-02 @ 17:00:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0