VÄLLINGPULVER

När de äldre barnen var små sörplade de i sig litervis med välling...


OCH


Lilla damen är inte sämre hon - efter första klunken var hon frälst - nu ser hon bittert besviken ut varje gång det kommer simpel modersmjölksersättning ur flaskan...


"-Vad *** är det här för blask?"


MEN


På den tiden de äldre bälgade i sig sin älskade välling fanns det minsann vällingpulver att köpa i butikerna. Nuförtiden får man söka med ljus och lykta för att hitta produkter man fixar något av själv - hylla efter hylla är proppfulla med färdiglagad välling i så kallade "drickfärdiga" förpackningar - bara att skaka om och värma (om man orkar och ids alltså) - på baksidan finns det till och med sugrör så man inte ens behöver använda sig av flaska...


OCH


Visst är det behändigt...


FAST


FY FAN VAD DET ÄR DYRT!

  

En två deciliters vällingförpackning kostar mellan 48 och 54 cent (beroende på i vilken butik man köper den) - om då lilla damen vill ha välling både morgon och kväll blir det cirka en euro per dag...


Å andra sidan blir det ju alltid lite svinn...



För säkerhetsskull kan man räkna med tre burkar per dag - 45 euro per månad - en summa man förmodligen kan leva med...


MEN


Jag bestämde mig iallafall för att "här ska det banne mig köpas vällingpulver - NÅGONSTANS måste det ju finnas"...


OCH


Frågade här, frågade där tills jag till slut hittade en lösning:


Snart dimper det ner 16 kilo pulver i postlådan - direktimporterat från Sverige - HÄR finns det knappt något utbud överhuvudtaget - det lilla som finns är till på köpet ändå svenskt och skulle jag köpa DET skulle det ÄNDÅ bli dyrare än att själv ta det från Sverige och betala frakt!


FÖR


Dessa 16 kilo, som ger lilla damen 120 liter njutning, kostade mig nu tillsammans med frakten 126 euro. Hade jag köpt samma mängd pulver här hade jag fått lägga ut minst 142 euro PLUS bensinkostnaderna att köra till en av de större matbutikerna i stan...


OCH


Skulle jag istället för att använda pulver helt enkelt köpt de drickfärdiga burkarna skulle de här 120 litrarna kostat MINST 288 euro...



Ibland lönar det sig rent ekonomiskt att vara envis -inom kort får lilla damen sörpla hur mycket "velle" hon vill...

Kommentarer
Postat av: ullisar

va märkligt det där med vällingen? själv tar jag ju för givet att det ska finnas sånt här. har ju en gång vant mig vid det.



schysst att det gick att få hem! och nu har det kommit också, såg jag i ett annat och nyare inlägg!

2009-05-29 @ 02:31:11
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0